2. Popis poslova iz Procjene rizika za koje je utvrđeno da spadaju u kategoriju „poslovi s posebnim uvjetima rada“ sukladno važećim posebnim propisima (poslovi s posebnim uvjetima rada iz članka 3. stavka 1. točke 19. Pravilnika o poslovima s posebnim uvjetima rada), uz obvezno naveden naziv posebnog propisa;
3. Detaljne opise poslova navedene u točkama 1. i 2. ovih uputa, iz kojih se može zaključiti što sve radnik radi tijekom radnog vremena, koliko dugo, u kojim uvjetima, u kojem položaju tijela i slično.
a/ u pisanom obliku na adresu: Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Služba za medicinu rada, Radoslava Cimermana 64a, 10020 Zagreb ili
b/ u elektroničkom obliku na e-mail: kvota@hzjz.hr
Također naglašavamo da mišljenje našeg Zavoda (HZJZ) poslodavac prilaže Zahtjevu za izdavanje suglasnosti Zavodu za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, pa je u tom smislu, u našem obrascu MIŠLJENJE navedena formulacija: „… preporuča se/ne preporuča se…“, a konačnu odluku donosi navedeni Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom.
Stoga, nema svrhe da se poslodavci, s pritužbama ili zahtjevom za pojašnjenje, obraćaju Službi za medicinu rada i sporta, prevenciju invalidnosti i psihosocijalne rizike na radnom mjestu HZJZ-a.
- tiskanice za prijavu ozljeda na radu s uputama za popunjavanje dostupne su na http://www.hzzo.hr/zastita-zdravlja-na-radu/ozljeda-na-radu
- tiskanice za prijavu profesionalnih bolesti s uputama za popunjavanje dostupne su na http://www.hzzo.hr/zastita-zdravlja-na-radu/profesionalna-bolest
Odredbom članka 19. stavka 1. Zakona o kemikalijama propisano je da pravna, odnosno fizička osoba ne smije zaposliti na radno mjesto na kojem se radi s opasnim kemikalijama osobu bez uvjerenja o obavljenom zdravstvenom pregledu prije početka rada te ih je obvezna upućivati na periodičke zdravstvene preglede sukladno propisima o zaštiti na radu. U Zakonu o kemikalijama nije propisana vrsta i obim pregleda već obveza da se prethodni i periodički pregledi obavljaju sukladno propisima o zaštiti na radu.
Prema Zakonu o zaštiti na radu (NN br. 71/14, 118/14, 94/18, 96/18) poslodavac je obvezan izraditi procjenu opasnosti za svako radno mjesto te u procjeni utvrditi koja radna mjesta su poslovi s posebnim uvjetima rada, po kojem osnovu, te koji radnici rade na tim poslovima. Uvjeti koje moraju ispunjavati radnici za obavljanje poslova iz članka 3. stavka 1. točke 1 – 18. Pravilnika o poslovima s posebnim uvjetima rada (NN br. 5/84) i rokovi u kojima se ponovo provjerava njihova sposobnost za obavljanje tih poslova u pogledu zdravstvenog stanja i psihičke sposobnosti sadržani su u prilogu Pravilnika (Popis poslova s posebnim uvjetima rada, uvjeti koje moraju ispunjavati radnici i rokovi za ponovnu provjeru sposobnosti radnika). U Popisu poslova s posebnim uvjetima rada od točke 24. do točke 55. navedeni su poslovi na kojima je radnik izložen opasnim kemikalijama te uvjeti koje mora ispunjavati da bi mogao raditi na tim poslovima i rokovi za ponovnu provjeru zdravstvene i psihičke sposobnosti.
U uputnici za preventivni pregled radnika koji je na radnom mjestu izložen opasnim kemikalijama pod točkom propis temeljem kojeg treba obaviti pregled može biti naveden članak 19. stavak 1. Zakona o kemikalijama. Kako je već navedeno da se upućivanje na pregled obavlja sukladno propisima o zaštiti na radu, mora biti naveden članak, stavak i točka Pravilnika o poslovima s posebnim uvjetima rada iz procjene opasnosti poslodavca, za poslove na kojima će radnik raditi ili već radi a zbog čega se upućuje na pregled. Po završenom pregledu specijalista medicine rada u svjedodžbi o obavljenom pregledu mora navesti odredbe Pravilnika o poslovima s posebnim uvjetima rada jer je sukladno njemu obavio pregled.
Zakonski i podzakonski propisi temeljem kojih se utvrđuje zdravstvena sposobnost čuvara i zaštitara su slijedeći:
- U skladu sa člankom 3. stavkom 2. Zakona o privatnoj zaštiti (NN 68/03, 31/10 i 139/10) pravne osobe mogu u svrhu zaštite svoje imovine angažirati pravnu ili fizičku osobu koja ima odobrenje za obavljanje poslova privatne zaštite ili osnovati vlastitu unutarnju čuvarsku službu.
- Prema Pravilniku o poslovima s posebnim uvjetima rada (NN 05/84), član 3, točka 19, radnici koji obavljaju poslove zaštitara u privatnoj zaštiti kod utvrđivanja zdravstvene sposobnosti podliježu odredbama posebnih propisa: Pravilnik o načinu utvrđivanja opće i posebne zdravstvene sposobnosti čuvara i zaštitara u privatnoj zaštiti (NN 38/04, 106/04, 38/08 i 16/11) u kojemu se utvrđuje način i postupak obavljanja zdravstvenih pregleda, popis kontraindikacija za obavljanje poslova čuvara i popis bolesti i stanja koja osobu čine nesposobnom za poslove zaštitara.
Budući se čuvanje ljudi i imovine smatra poslovima s posebnim uvjetima rada, pitanje je temeljem kojih posebnih propisa se provode pregledi radi utvrđivanja opće i posebne zdravstvene sposobnosti djelatnika koji su zaposleni kao zaštitari u unutarnjoj čuvarskoj službi neke pravne osobe. Prema tumačenju Ministarstva unutarnjih poslova, Uprave za pravne i inspekcijske poslove, kod čuvara i zaštitara zaposlenih u pravnoj osobi koja ima organiziranu unutarnju čuvarsku službu, zdravstveni pregledi obavljaju se sukladno odredbama Pravilnika o načinu utvrđivanja opće i posebne zdravstvene sposobnosti čuvara i zaštitara u privatnoj zaštiti. Navedenim Pravilnikom propisano je da su čuvari obvezni obaviti periodični pregled svakih pet, a zaštitari svake tri godine.
Povodom toga, Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi je uputilo dopis o važnosti suradnje liječnika obiteljske medicine i specijalista medicine rada sa svrhom izbjegavanja utvrđenih nepravilnosti i pridržavanja zakonskih obveza. Budući da su propisane moguće novčane kazne i kazne zatvora, mole se liječnici obiteljske medicine i specijalisti medicine rada za nužno pridržavanje zakonskih odredbi. Dopis Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi možete pročitati u cijelosti ovdje.
- Pravo na dopust trudne radnice odobrava poslodavac, a ne nadležni specijalist medicine rada/rada i sporta
- Prilikom traženja mišljenja od specijalista medicine rada poslodavac ne šalje radnicu na izvanredan pregled niti ne ispunjava uputnicu za pregled (obrazac RA-1), shodno tome ne izdaje se uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti već mišljenje
- ne postoji potreba za izvanrednim pregledom jer trudnoća nije promjena u zdravstvenom stanju koja se klasificira kao bolest, prava proizašla iz trudnoće su definirana drugim zakonskim aktima i podaktima
- Nadležni specijalist medicine rada/rada i sporta na zahtjev poslodavca izdaje mišljenje o tome jesu li uvjeti na radnom mjestu trudne radnice za nju štetni ili nisu te navesti prijedloge mjera za smanjenje rizika ukoliko isti postoji.
- Mišljenje se donosi temeljem procjene rizika za navedeno radno mjesto, a koju je poslodavac dužan dostaviti. Ukoliko podaci o procjeni rizika nisu cjeloviti, a u svrhu donošenja ispravnog mišljenja, za određena radna mjesta može se provesti obilazak radnoga mjesta ili tražiti dodatna mjerenja.
- Ako je u mišljenju specijaliste medicine rada/rada i sporta navedeno da su radni uvjeti za radnicu štetni, tada sukladno članku 5. Pravilnika o uvjetima i postupku ostvarivanja prava na stanku za dojenje djeteta, prava na dopust trudne radnice, radnica ostvaruje pravo na dopust samo ako joj poslodavac nije osigurao obavljanje drugih odgovarajućih poslova.
- Temeljem stavka 2. članka 7. Pravilnika o uvjetima i postupku ostvarivanja prava na stanku za dojenje djeteta, prava na dopust trudne radnice, prava na dopust radnice koja je rodila i prava na dopust radnice koja doji dijete (NN 112/2011), poslodavac je odluku obvezan donijeti u roku od 8 dana od dana zaprimanja zahtjeva trudne radnice, a ako poslodavac u navedenom roku ne donese odluku, smatrat će se da je to pravo priznao od idućeg dana nakon što je taj rok istekao
- Cjeloviti tekst dostupan na poveznici